Test ramy Specialized S-Worsk HT
Rama została zakupiona w sierpniu 2006 roku aby następnie złożyć na niej rower przeznaczony do ścigania się w maratonach. Dobierając komponenty do złożenia roweru zdecydowałem się na sprawdzone części, czyli napęd pochodzi z komponentów Shimano XTR i Deore XT, koła Mavic Crossmax SL, amortyzator Rock Shox SID World Cup, wspornik kierownicy i kierownica Ritchey WCS, siodło Specialized Rival Sl. Opisuje konfigurację roweru przy teście samej ramy ponieważ pewne komponenty mają pośredni wpływ na odczucia w czasie jazdy a które czasami ciężko rozdzielić.
Wracając do ramy jest ona wykonana ze stopu aluminium oznaczonego M5, co jak wynika z opisu na stronie producenta oznacza stop aluminium 6000 z dodatkiem 5 pierwiastków: miedzi, magnezu, manganu, krzemu i cynku. Zastosowanie tylu różnych pierwiastków miało na celu osiągnięcie takich parametrów rur aluminiowych które sprawią że rama będzie jednocześnie sztywna, lekka i komfortowa-będzie tłumiła wibracje najlepiej jak to możliwe. Zmienny przekrój rur również ma duży wpływ na poprawę sztywności oraz zwiększa wytrzymałość najbardziej obciążonych miejsc przy główce i mufie suportu. Rama została wykonana z najwyższą starannością, świadczy o tym: wysokiej jakości lakier, tytanowe piwoty, świetnie wykonany tylni trójkąt, ładnie położone spawy, czy nawet taki drobiazg jak nacięcie gwintu w mufie suportu (głęboko i wyjątkowo precyzyjnie). Wszystkie te elementy w połączeniu z biało czerwonym kolorem ramy sprawia naprawdę oszałamiające wrażenie. Waga ramy w rozmiarze 17? to 1500 g. Waga nie jest powalająca ale uważam że jest to rozsądny kompromis pomiędzy wagą a trwałością. Warto podkreślić, że producent udziela wieczystej gwarancji na tą ramę. Do ramy dołączony jest wspornik siodła Thomson, który bez wątpienia wytrzyma wagę każdego rowerzysty a przy tym jest stosunkowo lekki. Wraz z ramą otrzymuje się również bardzo ładną osłonę z wytrzymałego materiału chroniącą ramę przed obiciem łańcucha.
Pierwszy test terenowy odbył się na trasie maratonu i przyznam się szczerze, że odradzam tego wszystkim!!! Zawsze ale to zawsze należy przetestować sprzęt wcześniej przed wyjazdem na zawody sportowe. Do ramy nie miałem żadnych zastrzeżeń, mam tu na myśli raczej ustawienie amortyzatora, odpowiedniego ciśnienia w oponach czy wysokość dźwigni hamulcowych. Pozycja którą uzyskałem zakładając 100 mm. wspornik kierownicy i ustawienie centralnie na środku siodła jest idealna. Siedząc na rowerze przyjmuje wygodną wyciągniętą pozycję dokładnie taka jaką uwielbiam na rowerze – w czasie długich mozolnych podjazdów można się wygodnie ułożyć, skoncentrować tylko na pedałowaniu. Pokonywanie stromych podjazdów również nie sprawia żadnych trudności, nisko umieszczona oś suportu ułatwia ich pokonywanie ponieważ obniża środek ciężkości i poprawia dzięki temu trakcje. Niestety zdarza się czasami że o tym zapominam i wówczas uderzam korbami o wystające elementy z podłoża. Na szczęście nie zdarza się to zbyt często więc nie jest to szczególnie uciążliwe. Wysoka sztywność boczna ramy sprawia że żaden Watt energii się nie marnuje i każde mocniejsze przyciśnięcie na pedały skutkuje błyskawicznym przyspieszeniem. Parametry ramy (nisko umieszczony środek ciężkości i wyciągnięta pozycja) sprawiają że świetnie się ona spisuje na podjazdach więc na zjazdach powinno być odwrotnie, nic bardziej mylnego. Jazda w ?dół? jest dziecinnie prosta, rower zbudowany na tej ramie jest bardzo przewidywalny nawet na wąskich i krętych ścieżkach. Jednocześnie na szybkich zjazdach rower prowadzi się stabilnie. Można więc powiedzieć że rama jest neutralna ? w każdych warunkach spisuje się znakomicie.
Na rowerze zbudowanym na tej ramie pokonałem ok 5000 km wyłącznie w terenie górskim oraz na trasach kilku maratonów i przyznaje że zakup jej był strzałem w dziesiątkę. Rama spełniła wszystkie moje oczekiwania i na pewno nie przesiądę się już na żadną inną (chyba że na taką samą ale wykonaną z carbonu :)). Polecam ją szczególnie maratończykom oraz osobom lubiącym długie wycieczki górskie, ponieważ na dłuższych trasach szczególnie można docenić walory tej ramy. Myślę że nawet stosunkowo wysoka cena (3199 zł) jest do zaakceptowania gdyż w zamian otrzymuje się produkt najwyższej klasy. Z informacji którymi dysponuję to w 2008 roku cena ramy zostanie obniżona do 2599 zł., więc oferta jest jeszcze bardzie atrakcyjna:)
Test przeprowadził: Łukasz Brzeski