• Porady

Z czego składa się rower? - poradnik nie tylko dla kobiet.

Zasadniczo konstrukcja roweru nie zmieniła się od momentu jego wynalezienia.


Zasadniczo konstrukcja roweru nie zmieniła się od momentu jego wynalezienia. Nadal składa się z ramy do której przymocowane są koła, kierownica, siodło, hamulce i napęd. Chyba dla nikogo nie stanowi wątpliwości, że sercem roweru jest jego rama, to ona w największym stopniu decyduje o przeznaczeniu roweru oraz jak się będzie na nim jeździć.

Aktualnie najbardziej popularnym materiałem do wyrobu ram jest aluminium. Jest ono lekkie, w miarę trwałe i stosunkowo łatwe do obróbki. Pionierem w produkcji ram aluminiowych była firma Cannondale (piękny przykład świetnie wykonanych ram aluminiowych: CAAD9, F1).

Jednak wielu projektantów rowerów coraz częściej korzysta z kompozytów węglowych - karbonu. Karbon pozwala na budowę bardzo lekkich ram, sztywnych, a równocześnie komfortowych, świetnie pochłaniających wibracje. To właśnie z karbonu produkuje się teraz zdecydowaną większość ram wyczynowych zarówno szosowych (np. Cannondale SuperSix, Cannondale Synapse) jak i do jazdy w terenie (np. Cannondale Taurine). Jednak produkcja ram karbonowych jest bardzo skomplikowana i pracochłonna, co powoduje, że ramy te są stosunkowo drogie.

Kolejnym materiałem wykorzystywanym do produkcji ram jest tytan. Jest on stosunkowo lekki (jednak cięższy od aluminium), mocny, trwały, dobrze pochłania wibracje, jednak jest drogi i bardzo trudny do obróbki (przykładem roweru na tytanowej ramie może być Cube Elite Super HPT kilka detali: foto1, foto2, foto3).

Dzisiaj nieco zapomnianym, a dawniej najpopularniejszym, materiałem do wyrobu ram rowerowych jest stal. Stal jest relatywnie ciężka (rama stalowa jest ok 0,5 - 1,0 kg cięższa od ramy aluminiowej podobnej klasy), jednak dobrze tłumi wibracje. Stal ciągle ma niewielkie, aczkolwiek wierne grono zwolenników, szczególnie wśród osób lubiących "oldschoolowy" wygląd rowerów na takiej ramie (foto1, foto2)

 

Z czego składa się rama?

Klasyczna sztywna (tzn. nie amortyzowana) rama rowerowa zbudowana jest na bazie dwóch trójkątów. Trójkąta głównego oraz trójkąta tylnego (tylnego widelca).

Główny trójkąt składa się z: główki ramy (1), rury górnej (2), rury dolnej (3) i rury podsiodłowej (4). Tylny trójkąt tworzą: rura podsiodłowa (4), górne rurki (6) i dolne rurki (7). W miejscu połączenia dolnej rury głównego trójkąta, rury podsiodłowej i dolnych rurek tylnego trójkąta znajduje się mufa suportu (5), a w miejscu łączenia górnych i dolnych rurek tylnego trójkąta znajdują się haki koła (8), a prawy nieco dłuższy tworzy hak przerzutki, który często jest wymienny. W pobliżu haków koła, na lewej górnej rurce tylnego trójkąta coraz częściej znajduje się mocowanie hamulca tarczowego (9). Nieco wyżej na obu górnych rurkach tylnego trójkąta mogą znajdować się piwoty (10), które służą do zamocowania hamulców typu ?V? break.

U dołu rury podsiodłowej znajduje się wspomniana już wcześniej mufa suportu. Jest to nagwintowana poprzecznie umieszczona rura w której montuje się mechanizm korbowy. Natomiast na szczycie rury podsiodłowej znajduje się zacisk siodła (13). Służy on do unieruchamiania wspornika siodła (to jest elementu na którym zamocowane jest siodło). Warto pamiętać, że nie ma jednolitego standardu wewnętrznej średnicy rury podsiodłowej w związku z tym, gdy chce się wymienić wspornik trzeba znać jego wymiar (z dokładnością do 0,1 mm!).

Na dolnej rurze głównego trójkąta ramy znajdują się najczęściej śruby służące do mocowania koszyka bidonu (11), mogą być one wykorzystywane także np. do montażu pompki.

Do przymocowania do ramy linek i pancerzy przerzutek ewentualnie przewodu hamulcowego służą przelotki przewodu hamulcowego / przelotki pancerzy (12).

Warto zwrócić także uwagę na przetłoczenie na dolnej rurze w okolicy główki ramy jakie jest w przypadku tej przykładowej ramy. Ma ono za zadanie maksymalnie usztywnić połączenie właśnie tej rury z główką ramy. Wpływa to znacząco na precyzję kierowania szczególnie przy jeździe z większymi prędkościami. (Do główki ramy przy pomocy kompletu sterowego montuje się widelec przedni i szczególnie podczas jazdy w terenie działają tam dosyć duże siły).

Podobne przetłoczenie znajduje się na dolnej rurze w okolicy mufy suportu. Te wzmocnienie ma za zadanie usztywnienie właśnie połączenia tych dwóch elementów, tak aby siła wkładana w pedałowanie była przekazywana w maksymalnym stopniu do napędzania roweru, a nie do wyginania ramy na boki.

 

W ostatnim czasie ramy generalnie uległy obniżeniu (tj. rura podsiodłowa jest krótsza) przy zachowaniu danej długości ramy (liczonej poziomo od główki ramy do przedłużenia rury podsiodłowej). Dotyczy to zarówno ram rowerów górskich jak i szosowych. W związku z tym producenci rowerów (np. Cannondale, Giant, Specialized) coraz częściej do określenia rozmiaru ramy używają symboli literowych ("S", "M", "L" itp.) odchodząc od tradycyjnych rozmiarów określających długość rury podsiodłowej wyrażonych w calach lub centymetrach, które mogłyby wprowadzać w błąd osoby przyzwyczajone do bardziej tradycyjnych proporcji ram.


« Powrót