Powrót

KOŁA SZOSOWE SPECIALIZED ROVAL CLX 64 TYL POD SZYTKE

6 199,00 PLN
Producent: SPECIALIZED
Rocznik: 2019
Kolor: CARBON
Rozmiar: 28"
KOŁA SZOSOWE SPECIALIZED ROVAL CLX 64 TYL POD SZYTKE
Opis produktu

Nawet tworząc typowo "szybkościowe" koła, staramy się by dawały coś więcej, niż tylko prędkość. Oczywiście szybkość jest priorytetem, ale szczerze mówiąc mieliśmy już dość szybkich kół, które potrafią jechać tylko po prostej. Prezentujemy więc CLX 64 - najszybsze koła, jakie mieliśmy okazję testować. Przy czym osiągi w tunelu znalazły już potwierdzenie w złotych medalach w wyścigu szosowym oraz indywidualnej i drużynowej jeździe na czas mężczyzn w mistrzostwach świata UCI 2016.

Jedno z pierwszych pytań o CLX 64 brzmi: "dlaczego 64 zamiast 65 mm?". Odpowiedź jest prosta - wersja 64-milimetrowa okazała się w testach po prostu szybsza. Jeden milimetr niby nie robi różnicy, a dla nas jednak robi. Mając własny tunel aerodynamiczny możemy testować nieskończoną ilość wariantów, i tak po dwóch latach prac, 80 wariantach obręczy i ponad 300 godzinach badań wzajemnych zależności pomiędzy oponą a ramą w Win Tunnel stwierdziliśmy, że 64 mm to optymalna (czytaj: najszybsza) opcja dla normalnych warunków jazdy. Prawdę mówiąc koła są szybsze nawet od wersji o głębokości 800 mm, z którą były porównywane. Opracowanie profilu płytszego o niemal 20 mm od konkurencyjnych modeli z równie niskimi oporami powietrza pozwoliło stworzyć koło mniej narażone na działanie sił bocznych i bardziej sterowne. W praktyce przekłada się to na mniejszą chwiejność i pewniejszą jazdą z bocznym wiatrem.

Kolejną zaletą płytszej obręczy jest zmniejszenie masy jako efekt użycia mniejszej ilości materiału. Wiele głębokich karbonowych obręczy wydaje się wolno jechać na skutek dużej siły bezwładności. Co to takiego? Bezwładność oznacza siłę niezbędną do rozpędzenia i wyhamowania, a koła oparte na cięższych obręczach wydają się być mniej "żywe", niż życzyliby sobie tego kolarze. Tymczasem masa niższa o ponad 200 gramów od innych kół w kategorii aero oznacza, że CLX 64 przyspieszają, hamują i zmieniają kierunek niemal bez wysiłku.

Obręcz nie jest jedynym elementem CLX 64 decydującym o ich aerodynamice (aby stworzyć najszybsze koła musieliśmy podejść do tematu całościowo, a nie tylko dołożyć "całą resztę" do obręczy), równie ważne są naszej własnej produkcji piasty Aero Flange (AF). Zaprojektowane od podstaw w tunelu Win Tunnel piasty AF są aerodynamiczne dzięki niewiarygodnie niskim oporom powietrza z przodu, ale zachowują wymaganą sztywność.

Idąc dalej, zadbaliśmy by koła pod każdym względem idealnie pasowały do nowoczesnych opon w rozmiarze 24C. 21 mm wewnętrznej szerokości obręczy poszerza oponę - w tym przypadku do 26C - i gwarantuje optymalne połączenie z obręczą. Całość ma nie tylko niski opór powietrza, ale również minimalne opory toczenia oraz daje pewność i stabilność w zakrętach. Aby nie pozostawić słabych punktów, zadbaliśmy o kompatybilność obręczy z oponami bezdętkowymi.

Oczywiście również osprzęt został dobrany z myślą o tym, że ma uzupełniać najwyższej klasy tylną obręcz koła CLX 64. Obejmuje 21 cieniowanych szprych DT Swiss Aerolite, które w Win Tunnel okazały się szybsze od okrągłych, ręcznie połączonych z piastą AF opartą na legendarnych łożyskach CeramicSpeed i mechanizmie DT 240. A dlaczego ręcznie? Maszyny popełniają błędy, a my błędów nie lubimy.... Wolimy człowieka, któremu możemy w pełni zaufać.

  • Typ obręczy: pod szytki, włókno węglowe
  • Materiał obręczy: włókno węglowe
  • Powierzchnia hamowania: włókno węglowe
  • Wysokość powierzchni hamowania: 12mm
  • Głębokość obręczy: 64mm
  • Szerokość obręczy: 27.4mm, zewnętrzna
  • Zaplot szprych: radialny/na dwa krzyże (2:1)
  • Liczba szprych: 21
  • Typ szprych: DT Swiss Aerolite z łebkiem T
  • Typ nypli: sześciokątne DT Swiss Pro Lock
  • Tylna piasta: Roval AF1, łożyska CeramicSpeed, elementy wewnętrzne DT Swiss 240, pod 11 biegów
  • Metoda składania: ręcznie
  • Dodatki: wyściełany pokrowiec Roval, stalowy szybkozamykacz Roval, klocki hamulcowe SwissStop Black Prince
  • Waga: 775g